Als een werknemer niet meer kan terugkeren bij de eigen werkgever start er een nieuw traject: het 2e spoor. Het doel van dit traject is het vinden van een nieuwe baan die past bij de mogelijkheden van de werknemer.
Als een werknemer niet meer kan terugkeren bij zijn oude werkgever start er een nieuw traject: het 2e spoor. Het doel van dit traject is het vinden van een nieuwe baan die past bij de mogelijkheden van de werknemer. Vanuit de Wet verbetering poortwachter is de werkgever verplicht om een 2e spoortraject te starten. Dit traject start op z’n vroegst na de 8e week en op zijn laatst in de 52e week na de 1e ziektedag.
Begeleiding door een gespecialiseerde coach maakt de kans op een succesvol verloop op het 2e spoor aanzienlijk groter. Er komt een hoop kijken bij re-integratie; denk hierbij aan wet- en regelgeving, financiële risico’s en tegenstrijdige belangen. Daarnaast kan de persoonlijke situatie complexer zijn dan in eerste instantie gedacht. De expertise en ervaring van een re-integratiespecialist kan het verschil maken. Voor veel werkgevers is het voorkomen van een loonsanctie een belangrijke reden voor het inschakelen van een extern bureau.
Een nieuwe baan zoeken na langdurige ziekte is vaak geen kwestie van ‘gewoon doen’. Er kan een hoop veranderd zijn. De bedrijfsarts stelt vast welke werkzaamheden een werknemer kan verrichten. Re-integratiebegeleiding op het 2e spoor omvat vaak drie type activiteiten: persoonlijke ontwikkeling, sollicitatiebegeleiding en jobhunting. Wij houden van intake tot evaluatie oog voor de beleving én praktische kant van het traject.
We starten met een uitgebreide intake. Tijdens een intake proberen we zicht te krijgen op het verloop van het herstelproces, welke meerwaarde wij kunnen bieden en welke andere behandelaars er zijn. Het is belangrijk om kritisch te kijken naar afspraken in relatie tot beschikbare energie. We zien de intake als essentieel onderdeel voor een succesvol traject.
Vervolgens stellen we een plan van aanpak op, aan de hand van informatie van werknemer, werkgever, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige. In dit traject stelt de bedrijfsarts vast welke werkzaamheden de werknemer kan verrichten. In het plan van aanpak beschrijven wij de situatie, trajectdoelen en aanpak. Bij trajectdoelen kun je denken aan: loslaten van het oude werk, ervaring opdoen in nieuw werk en het ontwikkelingen van sollicitatievaardigheden. We onderzoeken ook of de wensen, doelen en verwachtingen van alle betrokkenen overeenkomen. De ‘plan-van-aanpak-fase’ duurt 2 tot 3 weken en wordt afgesloten met een rapportage. Daarna starten we met de begeleiding naar nieuw werk.
Aan de hand van het plan van aanpak start de begeleiding naar nieuw werk. Centraal staan de kwaliteiten en mogelijkheden van de werknemer. De begeleiding begint altijd met een persoonlijk- en belastbaarheidsprofiel. Dat profiel matchen we met de arbeidsmarkt, zo ontstaat een zoekprofiel. Met dit zoekprofiel gaat de werknemer de arbeidsmarkt op om een nieuwe baan te vinden. De coach van Effectyf biedt ondersteuning op het gebied van persoonlijke ontwikkeling (gespreks-, presentatie- en sollicitatieskills), sollicitatiebegeleiding (netwerken en solliciteren) en jobhunting (passende vacatures en een baan vinden). De coach stelt z'n regionale netwerk ter beschikking. Na de oriëntatieperiode onderneem je als werknemer elke week 1 à 2 sollicitatieactiviteiten. Tijdens de coachgesprekken bespreek je deze activiteiten en stuur je bij waar nodig.
Wij geloven in werkervaringsplekken. Dit is een tijdelijke werkplek waar je kunt ervaren wat jouw wensen en mogelijkheden zijn én wat je nodig hebt voor het succesvol invullen van een functie. Het doel? De stap richting een nieuwe baan verkleinen door stapsgewijs de belastbaarheid op te bouwen. Voor het vinden van een geschikte werkervaringsplek kijken we naar de meest recente Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) en de verkregen informatie tijdens de intakefase. De coach van Effectyf begeleidt op de werkvloer en verzamelt waardevolle informatie over onder meer het werkritme, de taakgerichtheid, contactvaardigheid, zelfstandigheid en omgang met werkdruk.
Afhankelijk van het traject(doel) zetten we diverse on- en offline tools in die de werknemer helpen om stappen te zetten richting duurzame re-integratie. Zo maken kandidaten van Effectyf gebruik van Jobport, een digitaal platform met zelftesten en een vacaturebank. Voor het vinden van een geschikte baan of werkervaringsplek, stellen we ons regionale werkgeversnetwerk beschikbaar. Bij offline tools kun je denken aan een ‘Energiedagboek’, ‘Dagverhaal’ of thuisopdracht, maar ook aan interventies als spiegelen, confronteren, omdenken, meelopen en observeren.
Uitgangspunten in onze begeleiding zijn:
Met onze aanpak stimuleren we vitaliteit, zelfvertrouwen en daadkracht.
Effectyf heeft coaches en vestigingen door het hele land. Zo zijn we altijd bij je in de buurt! Neem contact op voor een afspraak op één van onze locaties. Een andere locatie, online of een thuisbezoek behoort ook tot de mogelijkheden.